Må bra med nyttig julmat

Julmat hör till höjdpunkterna av julfirandet, tycker många, men den kan också göra att man kanske inte riktigt är på topp efteråt. Traditionell svensk julmat består av mycket kött, fett och salt, vilket beror på att tillgången på råvaror och näringsämnen var annorlunda förr.

Idag har det traditionella julbordet kompletterats med mer grönsaker och vegetariska inslag. Därför finns det numer större möjligheter att njuta av julbordet och samtidigt må bra efteråt, utan obehag från magen.

Välj rätt för kropp och miljö

Om man vill gå ner i vikt kan december vara en tuff period. Lussebullar, knäck, julkulor, julmust, sill i gräddiga såser och korv är alla kaloribomber. Att, trött av decembermörkret, med alla frestelser försöka banta kan vara svårt, men man kan i alla fall försöka hålla vikten.

Genom att välja rätt på julbordet kan man dock njuta utan dåligt samvete. Faktiskt är det ofta så att det som är bra för kroppen också är bra för miljön. Till att börja med kan man satsa på att ha fler vegetariska rätter på julbordet som huvudrätter eller komplement. Brysselkål och rödkål är vanliga inslag, men även vegetariska gratänger, griljerad rotselleri eller härliga sallader med grönkål är sådant man kan prova som nybörjarvegetarian.

Näst bäst är att satsa på fisk och ägg. Istället för en klick majonnäs kan man ha enbart löjrom, lätt crème fraiche, lite rödlök och dill på ägghalvor. Lax är ganska fett i sig, men mättar bra och ger nyttiga omega 3-fetter som också finns i sill. Dock bör man skippa de gräddiga inläggningarna och satsa på klara/genomskinliga såser istället.

Sötsaker

Sötsakerna kan vara svårare att låta bli och kanske ska man ändå unna sig några julkulor eller en chokladbit, men i mindre mängder. Några knep att ta till är dock att dricka lightvarianten av julmust, som smakar nästan identiskt med vanlig julmust, bara lite mindre sött. Har man vant sig vid light-varianten är det svårt att gå tillbaka till originalet som känns väldigt sött. Clementiner är i säsong på julen, se till att alltid ha ett fat nära när sötsuget sätter in, de dämpar väldigt bra och ge massor av vitaminer. Ersätt ljus choklad med mörk som har riktigt hög kakaohalt så räcker en liten bit för att stilla sötsuget.

Mellan både julrätter och sötsaker är det även viktigt att dricka mycket vatten. Ibland kan kroppen faktiskt förväxla törst med sötsug så att ta ett glas vatten kan hindra att man äter för mycket.

Sist men inte minst är det viktigt att motionera även under julledigheten. En skön, snöig morgonpromenad kan bli en god vana, eller kanske ett yogapass framför tv:n med levande ljus i vardagsrummet som omväxling till soffliggande framför en julfilm. Rör man på sig och äter nyttigt under större delen av julhelgen har man råd att unna sig en pepparmintskyss, några pepparkakor och kanske lussebullar i måttliga mängder.

Reply